Müller Márta: Tanítási óra 2119 (2019. március)
2119-t mutat a naptár. Tanítóként vagy modernebb kifejezéssel élve instruktőrként dolgozom már két éve. Több munkát vállaltam, mint az átlag, mert nemcsak napi egy órát adok, hanem naponta kettőt: egyet délelőtt, egyet pedig délután. Ráadásul ez a tanítási óra is a régmúltból való kifejezés, a valóságnak jobban megfelel a mai neve, az, hogy gyakorlási egység. Egy ilyen gyakorlási egység ugyanis nem egy órányi, hanem az androidoknak tartott gyakorlat 15 percig, a régi típusú embereknek pedig 25 percig tart. A régi típusú emberek olyanok, mint a száz évvel ezelőtti emberek: nincsenek bennük chipek, beültetett vagy genetikailag pótlólag hozzájuk programozott intelligenciacsomagok. Egyfajta kontrollcsoport ők: íme, a természeti ember, az érintetlen, a módosítatlan ember. Nagyon lecsökkent már a számuk, és sokaknak nincs kedvük foglalkozni velük. De az oktatás számukra is ingyen van, és én szívesen csinálom.
Ez a délelőtti foglalkozás az androidoké. Csak hetente egyszer találkozunk hozzá személyesen, a többi napokon csak a gépeinken keresztül lépünk be egy közös virtuális tanterembe. A megtanulnivalót mindig megkapják egy hétre előre, és nagyon ritkán fordul csak elő, hogy a tananyag alapján nem tudnak valamit megtanulni. Ilyenkor természetesen módosítanom kell a tananyagot. A gyakorlati foglalkozások ahhoz jók, hogy kérdezzenek, és én ellenőrizzem, hogy jól elsajátították-e az anyagot.
A mai témánk az emberekkel való kapcsolattartás körébe tartozik: egy-egy mondat emocionális jelentésének potenciális sokfélesége a szituációtól függően. Alapjában jól megértették a tananyagot, de azért felteszek még nekik egy kontroll kérdést: írjanak fel példamondatokat olyan helyzetekre, amiben szerepel egy általam megadott rövid mondat, és egyszer semleges hatású, vagyis nem erősíti, nem gyengíti a beszélgetésben közölt információt, egyszer enyhe udvariatlanság hatású, és egyszer pedig kifejezetten sértésnek vehető. Az első ilyen mondat, amit kapnak: 'Nem lep meg.' Megoldási idő: két perc.
A két perc tulajdonképpen még sok is, ha figyelembe veszem, hogy összesen csak tizenöt percünk van, de ez egy kezdő csoport. Olyasmi, mint régen az alsótagozatos iskolások voltak. A fejlettebbeknél már vitatkozásokat gyakorolunk. De itt is megérkeznek szépen a megoldások az adott időre. Az első változatra a legtöbben több lehetséges szituációt is küldenek, ilyeneket például: 'Nem lep meg, hogy nem működik a lakásban semmi, mert áramszünet van.' Vagy: 'Nem lep meg, hogy nem esik ma az eső, mert mára a napos időre szavazók voltak a többségben.' Ez ugyan inkább csak az androidok számára jó mondat, mert az emberek között még akadnak olyan idősebbek, akiknek nem természetes, hogy az időjárás olyan, amilyenre beállítjuk, de azért a példa jó.
A második esetre is találtak még mindannyian példát, arra, amikor a válasz egy kis udvariatlanságot jelent. 'Nem lep meg, hogy öreg, hiszen már elmúlt száz éves.' Ezt kicsit nehezen értik egyesek, miért tartozik az apró udvariatlanságok közé valami, ami igaz. Az androidok nem szokták emlegetni a korukat, s ha mégis, akkor inkább az számít jónak, ami fiatalabb, ami egy új modell. Mint száz évvel ezelőtt, 2019-ben az autókkal kapcsolatban.
Az egyértelműen sértésnek felfogható változatra is írtak mindannyian példát. Nekem a következő kis párbeszéd lett a kedvencem közülük:
'Ketten beszélgetnek. Miután az egyik hosszan magyaráz valamit, a másik megszólal:
Én ezt nem értem.
Mire a válasz: Nem lep meg.'
A többi kis tanítványom nem értette, miért lehet ez sértés, csak az, aki beküldte. Ő a kedvencem, nem lepett meg, hogy ezt a megoldást tőle kaptam.
Az időnk fele a kiértékelésekkel már majdnem letelt. Egy kis magyarázat, még egy hasonló példa, aztán készen is vagyunk. Elküldöm mindenkinek a másnapra megtanulandókat és elköszönünk.
Még nem küldtek hozzászólást
Hozzászólás küldése
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.